Viens no būtiskākajiem publisko iepirkumu pārkāpumiem ir neatbilstošas iepirkuma procedūras izvēle vai publisko iepirkumu regulējuma nepiemērošana vispār. Pie minētajām sekām bieži noved kļūdas iepirkuma plānošanā, t.sk. nepamatota iepirkuma sadalīšana un nepareiza paredzamās līgumcenas noteikšana. Iepirkumu uzraudzības birojs sagatavojis palīgmateriālu - kontroljautājumus, lai izvairītos no iepirkumu nepamatotas sadalīšanas. 

1. Vai nosakot paredzamo līgumcenu, ir ņemti vērā turpmāk norādītie faktori:

1.1 ir ņemtas vērā gan tās vajadzības, kuras paredzēts finansēt no nacionālā budžeta, gan tās vajadzības, kuras paredzēts finansēt no dažādiem ārvalsts finanšu instrumentiem – ES fondi, EEZ NI u.c. (nevis attiecīgie iepirkumi nav apvienoti tikai tādēļ, ka tos paredzēts finansēt no dažādiem finanšu instrumentiem);
1.2 ir ņemtas vērā vajadzības, kas attiecās uz visām pasūtītāja struktūrvienībām;
1.3 ir ņemta vērā kopējā samaksa par līguma izpildi, ieskaitot jebkuras nākotnes opcijas un līguma papildinājumus;
1.4 ir ņemti vērā visi nodokļi, kas maksājami līguma ietvaros (izņemot PVN);
1.5 šaubu gadījumā ir izvēlēta iepirkuma procedūra, kas atbilst augstākajai paredzamajai līgumcenai?
 

2. Vai nosakot līgumcenu regulārām piegādēm/ pakalpojumiem, iepirkums tiek plānots vismaz 12 mēnešu periodam?

3. Vai nosakot apvienojamās viena veida (līdzīgās) preces/ pakalpojumus, ir izvērtēts iespējamais piegādātāju loks un ņemts vērā preču vai pakalpojumu līdzīgais pielietojums?

4. Vai nosakot iepirkumu (īpaši regulāru iepirkumu) līgumcenu, plānotā vērtība ir noteikta objektīvi, necenšoties iekļauties mazāk regulētas iepirkuma procedūras slieksnī?

5. Vai nosakot neregulāra rakstura iepirkuma līgumcenu, ir ņemtas vērā vienlaicīgi nepieciešamās (noteiktā laika posmā nepieciešamās) vajadzības?

6. Vai pakalpojumam, ko nepieciešams saņemt vairāku gadu periodā (ja nepieciešama vienota šādu pakalpojuma nodrošināšana), līgumcena ir noteikta par visu attiecīgo periodu kopā?

7. Vai šaubu gadījumā par pakalpojumu vai piegāžu līdzīgo raksturu līgumcena ir noteikta, ņemot vērā visu attiecīgo pakalpojumu vai piegāžu vērtību?

8. Vai, nosakot paredzamo būvdarbu līgumcenu, ir apvienoti visi tie atsevišķie darbi, kuri savstarpēji veido vienotu tehnisko vai ekonomisko funkciju (t.sk. vienota mērķa/ projekta/ programmas ietvaros)?

9. Vai, nosakot paredzamo līgumcenu būvei, ir ņemta vērā būves kopīgā vērtība vai to atsevišķo būvju (būvdarbu līgumu) vērtība, kuras kopumā veido vienotu tehnisko vai ekonomisko funkciju?

10. Vai, nosakot vienoto ekonomisko vai tehnisko funkciju, pasūtītājs ir izvērtējis vienoto mērķi un galarezultātu kopumā, nevis vadījies vienīgi no atsevišķa būvprojekta vai būvniecības kārtas fakta vai arī no atsevišķiem aspektiem nacionāla būvniecības regulējuma izpratnē?

11. Vai šaubu gadījumā par vienoto ekonomisko vai tehnisko funkciju līgumcena ir noteikta, ņemot vērā visu attiecīgo būvdarbu (būvju) vērtību?

Kontroljautājumus IUB sagatavojis kā papildu materiālu skaidrojumam "Paredzamās līgumcenas noteikšanas pamatprincipi, lai izvēlētos atbilstošu iepirkuma procedūru". 

kontroljautājumi