Īstenojot Eiropas Savienības (ES) fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda projektus, atsevišķos specifiskā atbalsta mērķu (SAM) Ministru kabineta noteikumos paredzēta iepirkumu veikšana sociāli atbildīgā veidā.
Sociāli atbildīgs publiskais iepirkums (SAPI) ir apzināta, sistemātiska un stratēģiska tādu apsvērumu integrēšana ar iepirkumu saistītās darbībās, kas rada pozitīvu ietekmi uz sabiedrībai būtisku problēmu risināšanu un efektīvi virza uz priekšu sociālo un darbaspēka politiku. Sociālās atbildības kritēriji var tikt integrēti visās ar preču, pakalpojumu vai būvdarbu iepirkumu saistītās darbībās, sākot no vajadzību noskaidrošanas, atbilstošu specifikāciju izstrādes un novērtējuma procesa līdz pat sasniegto rezultātu uzraudzībai.
SAPI kritēriju piemērošanas aspekti nav noteikti normatīvajos aktos, līdz ar to tas, kādā veidā tiek realizēta sociālā atbildība publiskajos iepirkumos, ir paša finansējuma saņēmēja individuāls novērtējums par sociālās atbildības mērķu sasniegšanu. Tāpat nepastāv normatīvais regulējums, kas paredzētu, cik daudz un cik lielā mērā sociālajiem kritērijiem ir jābūt iekļautiem iepirkumā, lai to uzskatītu par SAPI.
Sociālā atbildība var izpausties dažādos veidos: risinājumiem iepirkumā nav jābūt sarežģītiem, ekonomiski neizdevīgiem un tādiem, kas var apgrūtināt līguma izpildi vai radīt šķēršļus iepirkuma līguma rezultāta sasniegšanai.
Iekļaujot SAPI kritērijus iepirkumā, jāatceras, ka tiem jābūt realizētiem Publisko iepirkumu likuma (PIL) normu tvērumā – sociālo aspektu iekļaušana iepirkuma dokumentācijā nav pamats ierobežojošu prasību izvirzīšanai vai tādu saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma izvēles kritēriju iekļaušanai, kas ir konkurenci ierobežojoši un nav objektīvi salīdzināmi vai izvērtējami.
Lai nodrošinātu, ka SAPI kritēriji tiek īstenoti arī līguma izpildē, CFLA aicina finansējuma saņēmējus līguma projektā paredzēt kontroles mehānismus, lai nodrošinātu, ka iepirkuma dokumentācijā paredzētie SAPI kritēriji tiek realizēti arī praksē, nepieciešamības gadījumā paredzot attiecīgās sankcijas (piemēram, līgumsodus) par prasību neievērošanu.
Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājaslapā ir apkopoti informatīvie materiāli par SAPI īstenošanu. Vadlīnijas nacionālā un ES mērogā sniedz priekšstatu par SAPI mērķiem un izpausmēm, taču finansējuma saņēmējs ir tiesīgs izvēlēties individuālus, informatīvajos materiālos nenorādītus risinājumus, kas ir atbilstoši finansējuma saņēmēja spējām un vienlaikus pasūtītāja ieskatā veicina pozitīvas sociālās pārmaiņas un atbalstu sabiedrības labklājībai.
Ja iepirkuma nolikumā tiek integrētas prasības nodrošināt vispārīgās un specifiskās horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, t.sk. kuras ir iekļautas projekta iesniegumā, tad iepirkums SAM Ministru kabineta noteikumu kontekstā uzskatāms par sociāli atbildīgu. Vairāk vispārīgo un specifisko darbību piemērus skatīt Labklājības ministrijas “Vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)”.
Zemāk publicēti CFLA sagatavoti piemēri, ko finansējuma saņēmējs var integrēt tehniskajās specifikācijās; sociālās atbildības kritēriji var tikt iekļauti arī pretendentu vai speciālistu kvalifikācijas prasībās, saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma izvēles kritērijos vai līguma izpildes speciālajos noteikumos (vairāk: iub.gov.lv).
Piemēri izstrādāti ar Labklājības ministrijas un IUB atbalstu.