Koncepta skaidrojums
Par daudzpakāpju projektiem ir uzskatāmi projekti, kas saistīti ar ES fondu atbalsta saņemšanu, un kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz atbalstu, tajā skaitā finansiālu atbalstu, piemēram, granta, stipendijas, valsts atbalsta, de minimis atbalsta, garantijas un citu atbalstu veidā.
Lai nodrošinātu efektīvu krāpšanas, korupcijas un interešu konflikta risku pārvaldību un atbilstību normatīvo aktu prasībām, ES fondu daudzpakāpju projektu īstenotājam ir nepieciešams izveidot iekšējās kontroles sistēmu. Šāda nepieciešamība ir noteikta arī attiecīgajos programmu regulējošajos Ministru kabineta noteikumos.
ES fondu daudzpakāpju projekta īstenotājs var būt gan publisko tiesību subjekts, gan komersants vai biedrība (turpmāk – projekta īstenotājs), kas noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu ar CFLA. Projekta īstenotājs atbild par tālāku finansējuma piešķiršanas izvērtēšanu, izsludinot projektu atlasi (konkursu) un nodrošinot, ka uz finansējumu pretendē un konkursa kārtībā piesakās gala saņēmēji (piemēram, organizācijas struktūrvienības, kas saņem atbalstu iekšējas atlases veidā, biedrības, uzņēmumi, atvasinātas publiskas personas, doktoranti, studentu komandas), kuri, piesaistot privāto līdzfinansējumu (ja attiecināms), nodrošina projektu īstenošanu gala saņēmēju līmenī (turpmāk – gala saņēmēji).
Projekta īstenotājs šāda daudzpakāpju projekta īstenošanas gadījumā uzņemas atbildību par godīgu un mērķim paredzētu gala saņēmēju projektu atlasi, izveidojot īpašu projektu vērtēšanas komisiju, kur tiek piesaistīti dažādu nozaru dalībnieki un eksperti, nodrošinot, ka projektu vērtēšanas komisijai, kas piedalās lēmumu pieņemšanas procesā, būtu līdzsvarots sastāvs, atspoguļojot dažādas attiecīgās kompetences jomas un intereses, kas nepieciešamas attiecīgās struktūras konkrētajiem uzdevumiem un/vai lēmumu pieņemšanai.
Projektu īstenotāji izsludina atlasi un jebkurš gala saņēmējs, kas atbilst programmā noteiktajiem kritērijiem, var pretendēt uz finansējumu projektu īstenošanai, nodrošinot katrai ES fondu programmai atbilstošo mērķu sasniegšanu. Projektu vērtēšanas komisija atbilstoši projektu atlases kritērijiem atlasa atbilstošākos gala saņēmēju projektu pieteikumus.
Interešu konflikts projektu vērtēšanas komisijai, novēršanas pasākumi un risku vadība
Katrs projektu vērtēšanas komisijas dalībnieks ir atbildīgs par pieņemto lēmumu objektivitāti – pirms projektu vērtēšanas dalībnieks apliecina interešu konflikta neesamību un objektivitāti, kā arī uzņemas atbildību, apliecinot, ka, uzsākot vērtēšanas procesu, nav tādu iemeslu, tai skaitā tādu, kas saistīti ar ģimeni, emocionālajām saitēm, politisko vai nacionālo piederību, ekonomiskajām interesēm vai jebkādām citām tiešām vai netiešām personīgajām interesēm, kas varētu saprātīgi apšaubīt neatkarību un objektivitāti lēmuma pieņemšanā. Tāpat, ikviens projekta vērtēšanas komisijas dalībnieks ir atbildīgs par pilnīgu un savlaicīgu informācijas sniegšanu par jebkādām saistībām ar projekta iesniedzēju, lai savlaicīgi novērstu tiesisku vai reputācijas seku iestāšanos, ja tādas konstatē projekta vērtēšanas un lēmuma pieņemšanas procesā.
Vienlaikus jāatceras, ka interešu konflikta konstatēšanas pamatā ir saprātīgas šaubas, vai persona spēs pieņemt neatkarīgu un objektīvu lēmumu. Lai gan teorētiski var apgalvot, ka katra pazīšanās (piemēram, mācīšanās vienā izglītības iestādē vai vairāku sabiedrisko organizāciju dalība kopīgā “jumta” organizācijā) vai katrs pagātnes izteikums var radīt šaubas par lēmuma pieņēmēja objektivitāti, tomēr šie apstākļi paši par sevi nerada interešu konfliktu. Pretējā gadījumā lēmumu pieņemšana būtu apgrūtināta, lēmumu apstrīdētājiem norādot uz ļoti teorētiskiem neobjektivitātes riskiem.
Projektu vērtēšanas komisijas dalībniekam, objektīvi izvērtējot situāciju, ir jāapzinās sekas gadījumos, ja tā apzināta darbība vai bezdarbība būs radījusi kādu no interešu konflikta situācijām un ja šo situāciju būs konstatējusi kāda trešā puse (auditi, CFLA u.c.).Vairumā gadījumu tā ir pilnīga finanšu līdzekļu neattiecināšana vai atgūšana no finansējuma saņēmēja attiecībā uz to apjomu, pret kuru projektu vērtēšanas komisijas dalībnieks ir pieņēmis lēmumu. Turklāt tas nozīmē, ka var tikt apšaubīts arī viss projektu vērtēšanas komisijas darbs un veiktas papildu pārbaudes. Rezultātā finansējuma saņēmēja un CFLA līmenī būtiski aizkavēta finanšu plūsma projekta ietvaros, Finanšu ministrijas līmenī – nespēja savlaicīgi deklarēt izdevumus un secīgi saņemt finansējumu no Eiropas Komisijas, savukārt attiecībā uz trešajām pusēm (auditoriem) – neuzticība vadības un kontroles sistēmas elementam attiecībā uz pašdeklarācijas principu, jo personas nespēj objektīvi izvērtēt interešu konflikta situācijas. Finansējuma saņēmējam, savukārt, ir tiesības vērsties ar prasību vispārējās jurisdikcijas tiesā pret konkrētu fizisku personu.
Ja starp projekta iesniedzēju un projektu vērtēšanas komisijas dalībnieku pastāv faktiska interešu konflikta situācija (piemēram, personai jāvērtē savu radinieku vai darba devēja projekta pieteikums – pamatā, bet ne tikai, šādas situācijas ir aprakstītas likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”), šis dalībnieks ir izslēdzams no projektu vērtēšanas komisijas un kvoruma nodrošināšanai tas aizstājams ar citu dalībnieku. Nepietiek tikai ar atturēšanos vai nepiedalīšanos konkrētajā sēdes daļā, kurā tiek skatīts konkrētais projekts, ar kuru pastāv interešu konflikta risks, jo pat tad, ja šis dalībnieks nebalso par konkrēto projektu, tiek uzskatīts, ka dalībniekam ir iespējams ietekmēt gan citu projektu objektīvu vērtējumu, gan citu projektu vērtēšanas komisijas dalībnieku viedokli, kas var nodrošināt labvēlīgāku komisijas darbību par labu ar viņu saistītajam projektu iesniedzējam, vai tieši pretēji – citu projektu iespējami zemāku novērtējumu. Ja pēc sēdes norises ir konstatēts, ka kāds komisijas dalībnieks atrodas interešu konflikta situācijā, labā prakse būtu, ka sēdē pieņemtie lēmumi ir anulējami, ir izveidojama komisija citā sastāvā un gala saņēmēju pieteikumi ir izvērtējami atkārtoti, kā arī lēmumi par projektiem ir pieņemami atkārtoti.
Savukārt, ja projektu vērtēšanas komisijas dalībniekam tiek konstatēts šķietams interešu konflikts, kas var radīt iespaidu par personas objektivitāti (kaut arī atbilstoši nacionālajiem normatīvajiem aktiem netiktu uzskatīts par šķērsli lēmuma pieņemšanā), tad labā prakse būtu atturēties no konkrētā projekta vērtēšanas, vienlaikus pastāvot iespējai turpināt darbu projektu vērtēšanas komisijā kopumā. Šādi rīkoties komisijas dalībnieku būtu jāmudina arī komisijas priekšsēdētājam. Analoģiski būtu jārīkojas arī situācijās, ja interešu konflikta situācijā ir nonācis piesaistītais eksperts, kas nevar ietekmēt vērtēšanas komisijas lēmumu. Vērtēšanas komisiju dalībniekiem nevajadzētu atturēties no lēmumu pieņemšanas vai ekspertiem no projektu vērtēšanas tad, ja šaubas par personas objektivitāti var būt tikai teorētiskas, piemēram, ja ar kādu no pretendentiem mācījušies izglītības iestādē vai nejauši apmeklējuši vienus un tos pašus sabiedriskos pasākumus.
Projektu vērtēšanas komisijai visus ar interešu konfliktu saistītos apstākļus ir nepieciešams dokumentēt, fiksējot interešu konflikta atklāšanas faktu, iesaistītās personas, pieņemtos lēmumus un veiktos novēršanas pasākumus. Šāda rīcība nodrošina lēmuma pieņemšanas procesa integritāti, palīdz izvairīties no turpmākiem pārkāpumiem, sekmē un veicina uzticību arī trešajām personām attiecībā uz atbilstošas iekšējās kontroles sistēmas darbību kopumā.
Interešu konflikta risks piesaistītajiem ekspertiem
Atsevišķas programmas paredz, ka gala saņēmēju projektu pieteikumu izvērtēšanai ir piesaistāmi neatkarīgi eksperti, kas nepiedalās projektu vērtēšanas komisijas darbā, bet sniedz neatkarīgu eksperta vērtējumu ar ieteikumu raksturu, kuru komisija var izmantot lēmuma pieņemšanā. Lai arī piesaistīto ekspertu loma var atšķirties, uz tiem ir attiecināmi tādi paši interešu konflikta nosacījumi kā projektu vērtēšanas komisijas locekļiem.
Attiecībā uz ekspertiem, kuriem ir konstatējams interešu konflikts ar kādu no projektiem, ievērojami šādi nosacījumi:
- eksperts vērtē tikai projektu vai projektus, ar kuriem tam nav konstatējams interešu konflikta risks;
- ekspertiem var tikt nodots anonimizēts projekta iesniegums, tādējādi mazinot interešu konfliktu risku;
- eksperts sniedz atzinumu, kuram ir ieteikuma raksturs, attiecīgi projektu vērtēšanas komisija var ņemt vērā atzinumā norādīto, taču tas nevar būt vienīgais projekta noraidīšanas vai apstiprināšanas arguments;
- projektu izvērtēšanai netiek veidotas ekspertu grupas, netiek nodrošinātas ekspertu savstarpējās konsultācijas – atzinums ir individuāls (neatkarīgs) tikai par konkrēto projektu;
- eksperts nepiedalās projektu vērtēšanas komisijas sēdēs, pat ja šim ekspertam nav balsstiesību, jo eksperts, kuram ir konstatējams interešu konflikts ar kādu no projektiem, nedrīkst nekādā formā tikt iesaistīts vērtēšanas komisijas darbā;
- projekta apstiprināšanas gadījumā eksperts neiesaistās kā darbinieks vai pakalpojuma sniedzējs sava vērtētā projekta īstenošanā;
- nodrošina, ka arī eksperts paraksta objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
Par projektiem, kuru ietvaros atlase (konkurss) nenotiek, bet projekta īstenotājs piešķir finansējumu gala labuma guvējiem, izvērtējot tā atbilstību ārējiem normatīvajiem aktiem, aicinām skatīties 4.sadaļas informāciju.