• Smilšu iela 1,
  • Rīga, LV-1919,
  • tālr. 22306116,
  • fakss 67357841,
  • e-pasts cfla@cfla.gov.lv,
  • www.cfla.gov.lv
pievienots: 08.12.2011

Par rīcību sadārdzinājuma/izmaksu pieauguma gadījumos ūdenssaimniecības infrastruktūras attīstības projektu ietvaros

 
 
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra aicina projektu īstenotājus, kuri realizē Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētos projektus 3.4.1.1. aktivitātes Ūdenssaimniecības infrastruktūras attīstība apdzīvotās vietās ar iedzīvotāju skaitu līdz 2000 ietvaros, ņemt vērā par aktivitāti Atbildīgās iestādes - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) - norādījumus kā rīkoties finansējuma saņēmējam, ja projektā ir radies izmaksu sadārdzinājums.

Ja projektā ir radies izmaksu pieaugums, ir nepieciešams veikt atbilstošu izvērtējumu par tā pamatotību un, atbilstoši VARAM Ūdenssaimniecības būvju būvniecības projektu vērtēšanas komisijas (ŪBK) 2011.gada 17.oktobra sēdē pieņemtajam lēmumam, iesniegt ŪBK nepieciešamo informāciju precizēta projekta tehniski ekonomiskā pamatojuma (TEP) akcepta saņemšanai. Finansējuma saņēmējam jāņem vērā, ka projekta papildus neattiecināmo izmaksu segšanai nebūs iespējams saņemt aizdevumu Valsts kasē, ja projekta kopējo izmaksu pieaugums nebūs saskaņots ŪBK.

Saskaņā ar ŪBK lēmumu, izmaksu pieauguma pamatotība ir vērtējama individuāli katram projektam, bet vispārīgi ir noteikti trīs izmaksu pieauguma sliekšņi, par kritēriju ņemot būvdarbu līguma / līgumu sadārdzinājumu pret TEP sākotnēji plānoto būvdarbu līguma / līgumu summu realizācijas gadu cenās, un attiecīga nepieciešamā rīcība sadārdzinājuma gadījumā:
 

 

Izmaksu pieaugums Nepieciešamā rīcība
Līdz 20% Finansējuma saņēmējam jāiesniedz ŪBK aktualizēts finanšu plāns, iepirkuma plāns un pašvaldības saistības. Jāizvērtē, kas un no kādiem finanšu avotiem nodrošinās sadārdzinājuma / izmaksu pieauguma segšanu, un kā tas ietekmēs galvenos finanšu rādītājus (tarifus, pamatlīdzekļus utt.).
No 20% līdz 50% Finansējuma saņēmējam ir jāveic pilna finanšu analīzes aktualizācija TEP ietvaros, pierādot projekta dzīvotspēju un izmaiņas finanšu rādītājos.
Virs 50% Šāds sadārdzinājums netiek atbalstīts, tas nav saskaņojams un ir uzskatāms par pilnīgi citu projektu, jo būtiski tiek mainīts sākotnēji paredzētais.

Papildu informāciju par ŪBK iesniedzamo dokumentāciju lūdzam skatīt VARAM interneta mājaslapā publicētajās vadlīnijās tehniski ekonomiskā pamatojuma papildinājumu un precizējumu sagatavošanai.

Iespējamie risinājumi sadārdzinājuma novēršanai, ja konstatēts sadārdzinājums / izmaksu pieaugums:
  • sludināt iepirkumu atkārtoti, izvērtējot šādas iespējas:
    • sadalīt būvdarbu iepirkumu vairākās iepirkumu daļās;
    • pārskatīt izvirzītās prasības pretendentiem (t.sk. labiekārtošanas darbi, ilgtermiņa programmā paredzētie darbi);
    • mainīt prasības attiecībā uz būvdarbu metodēm;
    • dokumentācijā noteikt prognozēto iepirkuma cenu;
  • pārvērtēt projekta tehniskos risinājumus;
  • samazināt fiziskos indikatorus (t.sk. vispirms atsakoties no papildu darbiem, kas neattiecas uz projekta mērķu sasniegšanu, ja tādi radušies), nemainot projekta mērķus, lai iekļautos robežās līdz 50%, saskaņojot to ar ŪBK;
  • pārtraukt projekta realizāciju un iesniegt jaunu projekta iesniegumu nākamajā projektu atlases kārtā (2012.gada martā).
Ieteikumi un nepieciešamā rīcība sadārdzinājuma / izmaksu pieauguma gadījumā:
  • projekta finanšu analīzes aktualizācija, lai novērtētu iespējas segt sadārdzinājumu un pārliecinātos par projekta dzīvotspēju, ja pieņemts lēmums segt sadārdzinājumu;
  • projekta tehnisko risinājumu vai būvdarbu izmaiņu saskaņošana ŪBK;
  • projekta civiltiesiskā līguma / vienošanās grozījumu veikšana;
  • iepirkuma dokumentācijā paredzēt darbu izcenojumu par galvenajām komponentēm, paredzot iespēju slēgt līgumu tikai par daļu darbu.
Aicinām finansējuma saņēmējus savlaicīgi informēt Aģentūru un VARAM par situācijām, kad tiek konstatēts sadārdzinājums iepirkuma rezultātā, lai vienotos par tālāko rīcību.

VARAM norāda, ka arvien biežāk 3.4.1.1. aktivitātes projektos tiek konstatēts izmaksu pieaugums, ko finansējuma saņēmēji ir gatavi segt no saviem vai pašvaldības līdzekļiem kā neattiecināmās izmaksas, taču šāds lēmums reti tiek pamatots ar finanšu rādītājiem, jo netiek analizēta papildu izmaksu ietekme uz projekta dzīvotspējas rādītājiem, tarifu, sistēmas darbības izmaksu pieaugumu u.c., kā rezultātā, iespējams, projekts vairs nespētu izpildīt nosacījumus, uz kā pamata tam piešķirts Eiropas Savienības fondu līdzfinansējums.
pēdējo reizi aktualizēts: 2012-03-20 12:20:18
KLIENTU APKALPOŠANAS CENTRS
Meistaru iela 10, Rīga
Tālrunis: (+371) 66939777
E-pasts: info@cfla.gov.lv
KORESPONDENCES
ADRESE
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra,
Smilšu iela 1,
Rīga (Vecrīga),
LV-1919

E-pasts oficiālai sarakstei cfla@cfla.gov.lv
  • P
  • O
  • T
  • C
  • P
  • S
  • Sv
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 2020-02-04

    • Konference Viļņā “Publiskā sektora pieredzes mobilizēšana ES attīstības sadarbības projektiem”
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 2020-02-12

    • Ēnu diena - arī CFLA!
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 2020-02-28

    • "Delna" konference “Integritātes pakts – sabiedrības iesaiste ES fondu uzraudzībā. Secinājumi un izaicinājumi.”
  • 29
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Piekrītot sīkdatņu izmantošanai, tiks nodrošināta tīmekļa vietnes optimāla darbība. Turpinot vietnes apskati Jūs piekrītat, ka izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes. Lasīt vairāk
Piekrītu